Nieren

Nierbekkenontsteking

Nierbekkenontsteking of pyelonefritis zien we meest frequent bij vrouwen. Het is het gevolg van een blaasontsteking die de kans heeft gehad de nieren te bereiken. Typisch zijn de symptomen van een blaasontsteking en koorts en pijn in de flank, de plaats waar de nier zich bevindt. Dit wordt behandeld met antibiotica, zeker een tweetal weken. Soms is het nodig deze antibiotica enkele dagen intraveneus, dus via een infuus toe te dienen. Ook gebeurt een CTscan om de diagnose te bevestigen en mogelijke andere oorzaken zoals bijvoorbeeld een niersteen uit te sluiten.

Niertumoren

Niertumoren worden tegenwoordig vaak toevallig ontdekt, tijdens een echografie of CT scan ter gelegenheid van een onderzoek voor een ander probleem. Ze kunnen ook symptomen geven ovv bloed in de urine, pijn ter hoogte van de nieren of in een zeldzaam geval een voelbare zwelling. Niet alle letsels op de nier zijn kwaadaardig, gelukkig. Er kunnen ook cystjes of goedaardige tumoren worden gevonden. Deze laten we gerust, tenzij ze last geven ovv bloeding of pijn. Als we denken aan een kwaadaardig letsel moet er uiteraard worden ingegrepen.

Eerst zullen nog een aantal andere onderzoeken doorgaan (o.a. een foto van de longen en botscan) om mogelijke uitzaaiingen te kunnen opsporen. De behandeling bestaat uit de wegname van een gedeelte van de nier of de volledige nier. De keuze tussen deze twee hangt af van de grootte van de tumor en de plaats waar deze zich bevindt in de nier.

Als de nier volledig moet worden weggenomen gebeurt dit meestal via een kijkoperatie of laparoscopie, tenzij de tumor te groot is.

Uiteraard zal de patiënt ook na de interventie worden gevolgd door regelmatig klinisch en radiografisch nazicht, met echografie of CTscan.

Nierstenen